Historien om en ö, Kvarnholmen, vår barndoms ö

onsdag 12 oktober 2022 12:00-13:00, Odd Fellow Huset, Västra Trädgårdsgatan 11A, 11153 Stockholm, Sweden
Talare:

Christina Olsson, författare av Kvarnholmen vår barndoms ö tillsammans med Inga Björk Klevby berättar den spännande historien om Kvarnholmen, som bytt namn flera gånger.  Strindberg nämner ön i Röda Rummet.  Under tiden som Christina och Inga växte upp på Kvarnholmen, var de utsocknes till Stockholm och fick ledigt från morgonbönen i skolan på Södermalm.

Mötet genomförs gemensamt med Stockholm-Humlegården Rotaryklubb.

Varmt välkomna, tag gärna med gäster.

Medlemmar anmäler sig med SIFFRA senast kl 15.00 via SMS tisdagen innan mötet.

Det fanns en tid när Kvarnholmen myllrade av liv och verksamhet. Kvarnindustrin gick på högvarv. Ljusa, sunda bostäder för arbetare byggdes i funktionalistisk anda. Service och social omvårdnad utvecklades. Här byggde Kooperativa Förbundet upp ett samhälle som i det närmaste kan kallas ett ”folkhem”.

Och det var många barn som under 30-, 40-, 50- och 60-talen växte upp här – i ett modernt, stadsnära brukssamhälle på den lilla ön vid inloppet till Stockholm.