Provning av ungerska viner via Zoom

onsdag 14 april 2021 18:00-21:00, Zoom

Vinprovning via Internet, går det?
Visst, passa på att prova nu

Att starta en ny karriär efter 34 år i bankvärlden är både spännande, stimulerande och utmanande. För fyra år sedan startade jag ett företag med vinimport och har därigenom efter 55 år i Sverige återknutit banden med Ungern. Jag säljer viner via Systembolagets beställningssortiment och via det tillfälliga sortimentet samt i normala tider även till restauranger och herrgårdar.

Ungern har en lång historisk vintradition. Redan under romartiden odlades druvor i de av romarna ockuperade områdena i södra Ungern. På 1500-talet har i legenden om striderna med turkarna effekten av Egri Bikavér (tjurblodet från Eger) beskrivits som en del av framgångarna mot turkarnas försök att ockupera staden Eger.

Vinproduktionen drabbades hårt av vinlusens härjningar på 1870 talet och under de svåra tiderna under de två världskrigen och under ockupationen av Sovjet. Sedan 1990 har vinodlingarna privatiserats och det har resulterat i kraftiga kvalitetshöjningar, en process som fortfarande pågår. Ungern är verkligen ett vinland på frammarsch.

Ungern har 22 godkända vindistrikt. Det mest kända är Tokaj där det berömda söta vita vinet Tokajer har framställts i över 300 år.

De flesta av Ungerns vinregioner har ett kontinentalklimat. Det motsvarar klimatet som finns i de norra italienska regionerna ex. Piemonte och Bourgogne i östra Frankrike.

Jag importerar viner från i första hand mindre familjegårdar där hantering oftast sker med traditionella metoder. Vinerna i min portfölj tillhör klassen kvalitetsviner ”Minöségi bor” eller den absoluta högsta kvalitetsklassen ”Külonleges Minöségi bor”

Vi kommer att prova ett vitt, ett rosé och ett rött vin. Vinerna kommer från de norra vindistrikten, Matra, Eger och Tokaj.

Du får ut mest av provningen om du provar vinerna under provningen. Vinerna hittar du på Systembolagets beställningssortiment och måste beställas i förväg vilket kan ta upp till 8 dagar beroende på var i landet du bor och vilket utlämningsställe det skall levereras till. Så beställ vinerna så snart som möjligt.

Vin #1 – Tokaj - Barta Furmint 2016, torrt vitt vin, beställnings nr 70695 , 277 kr

Vinet är gjort på druvan 100% Furmint. Först lagras vinet i ståltank och sedan lagring i 500 liters ekfat i fyra månader. Vinet är bland de 25 bästa vinerna i Ungern.

Vin #2 – Matra - Gróf Grassalkovich Gamay noir Rose 2018, beställnings nr 71234 100 kr

Vinet är gjort på druvan 100% Gamay. Vinet lagras 50% under 6 mån i ståltank samt 50% av vinet lagras under 6 mån i 220 liters ekfat. Därefter blandas vinerna med varandra och buteljeras i glasflaska

Vin #3 – Eger - Egri Bikaver Kovacs Nimrod 2017, rött vin, beställnings nr 77000, 139 kr

Vinet är gjort på druvorna Kékfrankos 55%, Cabernet Franc 22, Merlot 20%, Syrah 5%

Vinet är ekfatslagrat i 13 månader i 225 liters ungerska ekfat.

Praktisk information

Det är kostnadsfritt att vara med på vinprovningen - allt du behöver är en dator med
internetuppkoppling. Vi använder gratisprogrammet Zoom som är videokonferens via internet.

Du anmäler dig till provningen med mejl till: info@havas.se
Vi bekräftar ditt mejl med en länk till Zoom.